Microsoft Office

Etikettexcel
Läst 7966 ggr
Inovator
0

Dubbletter i Excel 2007

Har ca 80 värden i en kolumn där jag vill hitta ev. dubbletter i en kolumn med 500 värden.

Någon som har en formel för detta?

johan
1

Behövs inte i 2007. Titta under Data-fliken. Finns val för att ta bort dubbletter där.

Mvh // Johan

loonis
3

Jag har olika metoder att identifiera dubletter beroende på syfte. Den inbygda funktionen i 2007 tar bort dubletterna utan att du får bekräfta det och du kanske ibland bara vill markera dubletter och ta bort dem manuellt. Jag använder två metoder.

1. vilkorsstyd formatering.

Markera en kollumn och under submenyn "regler för markeing av celler" finns "Dublettvärden…"

Problemet med den här metoden är att du inte kan sortera eller hantera datan utifrån den här markeringen.

2. Funktion

Skapa ett filter för materialet och sortera kolumnen med dubletter i storleks- eller bokstavsordning. skapa en ny kolumn till höger om denna med en OM/IF-funktion som jämför datan i cellen med datan i cellen ovanför. Alltså: =om(D1=D2;"Dublett";"")

Resultatet är en sån här lista:

A
A    Dublett
B   
C
C    Dublett

Nu kan du i filtret för kolumn E välja att bara visa raderna med värdet "Dublett". När du gjort det kan du enkelt ta bort dessa rader med bibehållen full kontroll över materialet.